Ozdoba domáceho života, oroduj za nás

3 minúty

„Jozef miloval Ježiša, ako otec miluje svojho syna, a prejavoval mu lásku tak, že mu dával to najlepšie, čo mal.“

SVÄTÝ JOSEMARÍA ESCRIVÁ

V 16. storočí svätá Terézia z Avily pomohla reformovať ženskú vetvu karmelitánskeho rádu. Jej nesmierna úcta k svätému Jozefovi sa odrazila aj v tom, že mnohé zo svojich reformovaných kláštorov pomenovala po ňom. Aby chránila kláštory (a rehoľ­níčky v nich), okolo kláštorov vložila do zeme medailóniky svätého Jozefa ako znamenie, že patria Bohu a svätému Jozefovi. V 20. storočí svätý André Bessette urobil niečo podobné. Svätý André chcel v kanadskom Montreale vystavať sväté mu Jozefovi svätyňu. Keď našiel vhodné miesto, umiestnil tam medailóniky svätého Jozefa, aby ho takto prosil o požehnanie a získanie pozemku. Netreba azda hovoriť, že ho naozaj získal!
Svätý Jozef vám chce požehnať domácnosť. Ak s láskou prijmete svätého Jozefa do svojho domu, budete ho prosiť o orodovanie a budete si ho uctievať zbožnými modlitbami, veľkoryso požehná váš domáci život. Kde je prítomný svätý Jozef, tam je prítomný aj Ježiš a Mária.
Svätý Jozef chce prebývať vo vašej domácnosti a zúčastňo­vať sa na vašom rodinnom živote, a ak sa sťahujete, chce ísť s vami. Keď už hovoríme o sťahovaní, dovoľte mi krátko sa pri­staviť pri zvyku, ktorý ma trápi: Nie je potrebné zakopávať do zeme sochu svätého Jozefa, aby ste predali dom. Zakopať sochu svätého Jozefa s cieľom predať dom je moderný fenomén, aký svätá Terézia z Avily a svätý André Bessette nepoznali. Na roz­diel od medailónikov toto nie je prípustné, pretože sochy pred­stavujú osobu a majú sa uctievať nad zemou, a nie zahrabávať do zeme. Vyložte sochu svätého Jozefa niekde vo svojom dome a často sa modlite k svätému Jozefovi za svoje domáce potreby vrátane predaja domu. Ale nezakopávajte sochu svätého Jozefa na dvore.

„Vy ste svetlo sveta. Mesto postavené na návrší sa nedá ukryť. 
Ani lampu nezažnú a nepostavia pod mericu, ale na svietnik, aby svietila všetkým, čo sú v dome.“ (Mt 5, 14-15)

Nech už robíte čokoľvek, nikdy nezahrabávajte sochu svätého Jozefa hore nohami. Ľudia praktizujú tento bizarný zvyk ako istú formu duchovného vydierania. Sľubujú, že ak sa predá dom, obrátia sochu svätého Jozefa do správnej polohy. Takýto zvyk však znamená zaobchádzať so sochou svätého Jozefa ako s talizmanom alebo zaklínadlom. Svätý Jozef nie je nijaký prí­vesok, ale váš duchovný otec. Namiesto toho, aby ste zahrabá­vali jeho sochu, rozprávajte sa s ním, on vás počuje.
Svätý Jozef miluje domáci život. Svätý Jozef ako svätec skrytých Ježišových rokov predstavuje objekt, nad ktorým uvažovať je niečo neuveriteľné. Vezmite si svoje vlastné spomienky na domáci život: rodinné výlety, narodeniny, náboženské oslavy, spoločné hry, spievanie atď. Zatiaľ čo väčšina z nás v rodičovskom dome strávila nejakých dvadsať rokov, náš Pán býval s Máriou a svätým Jozefom tridsať rokov Aká úžasná musela byť láska, vzájomná blízkosť a spoločný život, ktorý viedli Je­žiš, Mária a Jozef! Svätý Jozef poznal Ježiša podľa zvuku jeho krokov. Vedel, ako to znie, keď Ježiš kýchne, smeje sa alebo si pospevuje. Neboli mu skryté Ježišove spôsoby, ranné rituály, držanie tela, úsmev, zívanie a obľúbené jedlo a nápoj. Každá z týchto drobností sa ako drahocenná spomienka vryla hlboko do srdca a mysle svätého Jozefa.

„Ježiš a Mária poslúchali a ctili si svätého Jozefa, lebo si vážili to, čo v ňom Božia ruka ustanovila - autoritu manžela a auto­ritu otca.“ (pápež Pius XI.)

Prečítajte si „V Jozefovej dielni“.
Pomodlite sa litánie k svätému Jozefovi. 

Jozef najposlušnejší, oroduj za nás

3 minúty

„Ak chcete poznať poslušnosť svätého Jozefa, pozrite sa, ako v noci na hlas anjela vstal a nedbal na hlad, ťažkosti ani zimu, ale šiel do Egypta, kde viedol ťažký život, až kým nedostal ďalší Boží príkaz.“

svätý Joseph Sebastian Pelzcar

Poslušnosť je nepochopená čnosť. Mnohí ľudia si myslia, že po­slušnosť autorite im obmedzuje slobodu a vyžaduje od nich, aby svoje práva odovzdali druhým. Nie je to tak. Poslušnosť zákonom je súčasť každodenného ľudského života. Napríklad dopravné značky neoberajú človeka o slobodu, dopravné znač­ky a iné oprávnené zákony majú ľuďom prispieť k skutočnej slobode a šťastiu. Môžete ignorovať značku stop pri šoférovaní, ale keď sa budete touto značkou riadiť, vy aj ostatní sa bezpeč­ne dostanete do cieľa svojej cesty.
Prirodzený zákon a Boží zákon neobmedzujú slobodu. Pod­ľa Božieho plánu cieľom týchto zákonov je pomôcť nám prísť do posledného cieľa: neba. Tí, čo neposlúchajú rozum a Božie prikázania, budú napokon psychologicky, antropologický a du­chovne frustrovaní. Riskujú, že sa nikdy nedostanú do neba.
Svätý Jozef je vzor poslušnosti. Tomu, koho poslúchame, musí­me dôverovať. Naši prví rodičia (Adam a Eva) stratili dôveru a celé ľudstvo tak upadlo do hriechu. V záhrade Eden ich dia­bol v podobe hada oklamal, aby neposlúchli Boha. Zasial do ich mysle pochybnosti o Božej dôveryhodnosti, o čom svedčí jeho otázka: „Naozaj povedal Boh: ,Nesmiete jesť z nijakého rajského stromu!'?“ (Gn 3, 1) Naši noví rodičia, Mária a svätý Jozef, naopak dôverovali Bohu a boli ochotní trpieť pre posluš­nosť Bohu. Mária i Jozef si boli istí, že Boh chce pre nich len to najlepšie.

„Prečo svätý Matúš zaznamenal Jozefovu dôveru slovám, kto­ré počul od Božieho posla, ak nie preto, aby nás pozval na­podobňovať túto láskyplnú dôveru?“76 (pápež Benedikt XVI.)

Svätý Jozef rozmnoží vo vás čnosť poslušnosti. Možno veľmi dobre poznáte nebeské zjavenia, ktoré dostala svätá Faustína na odovzdanie posolstva a úcty Božieho milosrdenstva. Ale vedeli ste, že svätá Faustína mala aj zjavenia svätého Jozefa? 
Faustína veľmi milovala tohto svätého a často sa k nemu ob­racala o jeho mocné orodovanie. Prosila ho, aby jej pomohol konať Božiu vôľu a byť vernou svojmu poslaniu šíriť úctu k Bo­žiemu milosrdenstvu. Svätá Faustína s pomocou svätého Jozefa dokázala splniť svoje poslanie a poslúchať predstavené, hoci ju posielali na psychologické vyšetrenie!

Čnosť poslušnosti nie je len pre rehoľníčky a kňazov, každý je povinný poslúchať prirodzený a Boží zákon. Dodržiavať De­satoro, učenie Katolíckej cirkvi, verne sa zúčastňovať na svätej omši v nedeľu a prikázaný sviatok a ísť na spoveď, keď padnete do hriechu - tým všetkým ukazujete, že dôverujete Bohu a po­slúchate ho.
Všetci musíme dôverovať Bohu a poslúchať aj prirodzený zákon. Človek, ktorý bráni manželstvo ako inštitúciu medzi jedným mužom a jednou ženou, poslúcha prirodzený zákon. 
Chrániť deti v lone matky tým, že budeme voliť kandidátov s nekompromisným postojom za život, tiež znamená, že po­slúchame prirodzený zákon. Odmietať nezmyselnú gender ide­ológiu opäť predpokladá hlásenie sa k prirodzenému zákonu. 
Ak vás potupujú, posmievajú sa vám a spôsobujú vám utrpenie pre vašu dôveru a poslušnosť Božiemu a prirodzenému záko­nu, nie ste ďaleko od nebeského kráľovstva.

„Jozef v poslušnosti Duchu Svätému našiel v Duchu Svätom zdroj lásky.“ (svätý Ján Pavol II.)

Prečítajte si „Spiaci svätý Jozef“ 
Pomodlite sa litánie k svätému Jozefovi. 

 

 

Jozef najmúdrejší, oroduj za nás

3 minúty

„Aká rozvážnosť sa vyžadovala na výchovu Boha, ktorý sa stal dieťaťom a chcel ho [svätého Jozefa] tridsať rokov poslúchať.“
BLAHOSLAVENÝ WlLLIAM JOSEPH CHAMINADE

Čo je rozvážnosť? V dnešných časoch ju mnohí ľudia vnímajú ako poklesok alebo slabosť a toho, kto je rozvážny v morálnych záležitostiach, považujú za puritána. Rozvážnosť je však čnosť - a to nesmierne dôležitá čnosť.
Katechizmus Katolíckej cirkvi ponúka krátku definíciu roz­vážnosti:

„Rozvážnosť je čnosť, ktorá uschopňuje praktický rozum, aby vo všetkých situáciách rozoznával, čo je pre nás skutočným dobrom, a volil správne prostriedky na jeho vykonanie... Roz­vážnosť sa nemá zamieňať s bojazlivosťou alebo strachom ani s dvojtvárnosťou alebo pretvárkou. Volá sa auriga virtutum ("kormidelník čností“), lebo riadi ostatné čnosti tým, že im ur­čuje normu a mieru.“

Svätý Tomáš Akvinský učil, že rozvážnosť je „principál všet­kých ostatných čností“. Je to ona, kto usmerňuje ďalšie kardi­nálne (základné) čnosti: miernosť, spravodlivosť a mravnú silu. 
Bez rozvážnosti by bol človek buď príliš mäkký, alebo príliš tvr­dý. Preto ho nielen sprevádza, ale aj drží v rukách „opraty“, aby pomáhala duši vyhýbať sa škodlivým extrémom.

Rozvážnosť je čnosť kráľov a panovníkov. Keď vodcovi chýba rozvážnosť, sotva sa bude vyznačovať miernosťou, spravodli­vosťou a mravnou silou. Svätý Jozef, kráľ Svätej rodiny a váš duchovný otec, je (po Ježišovi) najrozvážnejší zo všetkých ľudí, a teda aj vzor rozvážnosti vo všetkých okolnostiach ži­vota. Veď vieme o ňom, že sa modlil a čakal na Pána, kým mu zjaví tajomstvá manželkinho materstva; ujal sa výchovy Bohočloveka a v každej situácii sa pri každom svojom kroku dal viesť rozvážnosťou.

„Rozvážnosť svätého Jozefa bola nadprirodzená rozvážnosť.“ (blahoslavený William Joseph Chaminade)

Nadprirodzená rozvážnosť je niečo iné než ľudská rozvážnosť. Tá človeku radí, aby sa vyhýbal ťažkostiam, utrpeniu a problé­mom. Na druhej strane nadprirodzená rozvážnosť sa nesna­ží uniknúť utrpeniu, ale prijíma kríž z lásky a vždy sa usiluje o väčšie dobro. Vďaka Božej milosti bola rozvážnosť svätého Jozefa nadprirodzená a hrdinská. Skôr než sa múdrosť kríža zjavila svetu, svätý Jozef ochotne a dobrovoľne podstúpil utr­penie pre dobro druhých ľudí. Skôr než sa dušiam odhalilo ta­jomstvo utrpenia, svätý Jozef ho žil z lásky.

Svätý Jozef vo vás rozvinie čnosť rozvážnosti. Pomôže vám prak­tizovať nadprirodzenú rozvážnosť a v každej situácii prenechať opraty tejto múdrej čnosti. Vždy vás bude viesť k tomu, aby ste z lásky k Bohu a blížnemu robili, čo je správne, bez ohľadu na to, ako veľmi budete trpieť.

„Svätý Jozef nás učí, že rozvážnosť je správne poznanie o ve­ciach, ktoré treba vykonať, alebo v širšom zmysle poznanie vecí, ktoré by sme mali vykonať, a vecí, ktorým by sme sa mali vyhýbať.“ (Boží služobník John A. Hardon)

Človek s ľudskou rozvážnosťou by sa nedal na útek do Egypta so svojou manželkou a dieťaťom, lebo ho zo spánku vytrhol sen. Človek s ľudskou rozvážnosťou by ihneď zasiahol proti tomu, kto hovorí, že srdce jeho manželky prebodne meč a jeho syn bude príčinou rozdelenia. Ale svätý Jozef nie je obyčajný muž, lebo Duch Svätý ho robí mužom s nadprirodzenou roz­vážnosťou. Uvažuje, modlí sa, rozlišuje a koná - odovzdáva opraty nadprirodzenej rozvážnosti. So svätým Jozefom tak urobíte i vy.

„Hoci je [svätý Jozef] majster, vždy ostáva rozvážnym a ver­ným služobníkom. Svätý Jozef z kráľovskej judejskej rodiny vedie chudobný a skrytý život. Keďže sa mal stať poručníkom a otcom slabého a pokorného Boha, bolo vhodné, aby sa mu podobal.“ (blahoslavený William Joseph Chaminade)

Prečítajte si „Sedem bolestí a sedem radostí“ 
Pomodlite sa litánie k svätému Jozefovi.

 

Jozef najspravodlivejší, oroduj za nás

3 minúty

[Svätý Jozef] vyslúžil si prívlastok spravodlivý, súc živým príkladom onej kresťanskej spravodlivosti, ktorá má ovládať sociálny život.“
pápež Pius XI.

Čo znamená nazvať svätého Jozefa spravodlivým človekom? Svätý Josemaría Escrivá nám dáva veľmi dobrú odpoveď: 

Svätý Jozef bol obyčajný muž, na ktorom Boh ponechal, aby urobil veľké veci. A on urobil presne to, čo Pán od neho chcel, vo všetkých udalostiach svojho života. Preto Písmo chváli Jo­zefa ako .spravodlivého muža. V hebrejčine spravodlivý muž znamená dobrý a verný Boží služobník, niekto, kto plní Božiu vôľu (porov. Gn 7, 1; 18, 23-32, Ez 18, 5n.; Prís 12, 10) alebo je ctihodný a dobročinný voči svojmu blížnemu (porov. Tob 7,6; 9, 6). Teda spravodlivý muž je niekto, kto miluje Boha a svoju lásku dokazuje dodržiavaním Božích prikázaní a službou svo­jim bratom.“

A čo vy? Ste spravodliví? Milujete Boha, dodržiavate jeho pri­kázania a pristupujete s úctou a láskou k svojmu blížnemu?
Svätý Jozef vo vás upevní čnosť spravodlivosti. Teológovia defi­nujú čnosť spravodlivosti ako „dať druhému to, čo mu patrí“. 
Napríklad vo vzťahu s Bohom máme byť vďační za svoju exis­tenciu a máme ho chváliť za jeho dobrotu. Konáme voči nemu spravodlivo a dávame mu to, čo mu patrí, keď sa mu klaniame najmä účasťou na svätej omši v nedeľu a prikázaný sviatok. Ak tak neurobíme, nemilujeme Boha, nekonáme spravodlivo voči Bohu, nedávame mu to, čo mu patrí.
Pre svätého Jozefa byť spravodlivým mužom znamenalo do­držiavať predpisy židovského náboženstva. A to si od neho vy­žadovalo, aby trikrát do roka prekonal dlhú cestu z Nazareta do Jeruzalema a zúčastnil sa na rôznych rituáloch a ceremóniách. 
Vy na druhej strane pravdepodobne nebývate ďaleko od ka­tolíckeho kostola. Ak tam však nezájdete a nedokážete stráviť jednu hodinu týždenne tým, že budete ďakovať Bohu a klaňať sa mu, nemilujete Boha alebo nedávate Bohu, čo mu patrí. Nie ste spravodlivý človek.
Treba tiež povedať, že na svätej omši nejde o kňaza, ľudí ale­bo zbor. Ide tam o to, že dávame lásku za lásku a dávame Bohu, čo mu patrí. Je pravda, že kňazi by mali mať hodnotné kázne, liturgická hudba by mala byť posvätná a inšpirujúca, a iste nás na svätej omši poteší, keď vidíme známe tváre. Ale aj keby kňaz nekázal tak dobre, keby vás hudba rozptyľovala a ľudia v kos­tole neboli povzbudiví, musíte mať na pamäti, že to všetko nie je dôležité - dôležité je, aby ste si počínali spravodlivo a s lás­kou pred Bohom. Neexistuje krajší spôsob, ako môžete pove­dať Bohu „milujem ťa“, než ten, že budete Bohu vzdávať vďaky a klaňať sa mu prostredníctvom obety svätej omše. „Eucharistia“ znamená „vďakyvzdávanie“.
Boh nie je jediný, voči ktorému by sme mali konať spravod­livo a s láskou. Aj druhým ľuďom musíte dať, čo im patrí. Robí­te to? Milujete, ctíte a vážite si Máriu, svoju duchovnú matku? 
Milujete, ctíte a vážite si svätého Jozefa, svojho duchovného otca? Pristupujete k členom svojej rodiny s láskou, úctou a dôs­tojnosťou? A čo vaši susedia, spolupracovníci a všetci ostatní, s ktorými sa každý deň stretávate? Ak ste zamestnávateľ, dávate spravodlivú mzdu? Pripomeňte si zlaté pravidlo: „Ako chcete, aby ľudia robili vám, tak robte aj vy im“ (Lk 6, 31). Váš duchov­ný otec konal voči iným spravodlivo a s láskou. Aj vy by ste mali.

Chcete vedieť, prečo sa Jozef nazýva spravodlivým? Lebo do­konale vlastnil všetky čnosti.“ (svätý Maximus z Turína)

„Evanjelium opisuje svätého Jozefa ako spravodlivého muža. 
Väčšiu pochvalu svojej čnosti a väčšiu poctu svojej zásluhe človek už ani nemôže dostať.“65 (svätý pápež Pavol VI.)

Prečítajte si „Spravodlivý a úctivý muž“ 
Pomodlite sa litánie k svätému Jozefovi 

 

Hlava slávnej rodiny, oroduj za nás

3 minúty

„Ježiš a Mária nielenže podriadili svoju vôľu Jozefovej, lebo bol hlavou Svätej rodiny, ale s láskou mu odovzdali aj svoje srdcia.“

svätý Peter Julián Eymard

Dnes sa ľudia netvária nadšene, keď niekto nazve muža „hla­vou“ rodiny. Boh však na rozdiel od nich nehľadí na politickú korektnosť. Keď ustanovil rodinu, za hlavu rodiny určil otca. 
Nie preto, že by muži boli lepší než ženy. Veď ten najväčší člo­vek, ktorý kedy žil, nebol muž, ale žena - Mária, Božia Matka. 
Ježiš je zase božská osoba. Ale Ježiš i Mária sa tešili z toho, že svätý Jozef je hlavou ich domácnosti.
Prečo dnes mnohých táto terminológia uráža? Často pre smutnú skutočnosť, že ich otec emocionálne, fyzicky alebo se­xuálne zneužíval. Mali by sme vedieť, že zneužívanie spôso­buje Bohu veľkú bolesť. Keby však muži začali napodobňovať svätého Jozefa, môžu napraviť krízu mužskosti. Jeho otcovský príklad ukazuje, že sila, autorita a postavenie hlavy majú byť v službe druhým. 

„V Jozefovi sú hlavy rodín požehnané neprekonateľným vzo­rom otcovskej bdelosti a starostlivosti.“ (pápež Lev XIII.)

Manželia a otcovia musia napodobňovať svätého Jozefa. Rodiny po celom svete tak zažijú revolúciu svätosti, a čo sa predtým zdalo byť urážlivé v dôležitých úryvkoch Nového zákona, za­čne byť životodarné.

„A podriaďujte sa jedni druhým v bázni pred Kristom. Ženy svojim mužom ako Pánovi, lebo muž je hlavou ženy, ako je aj Kristus hlavou Cirkvi, on, Spasiteľ tela. Ale ako je Cirkev podriadená Kristovi, tak aj ženy mužom vo všetkom. Muži, milujte manželky, ako aj Kristus miluje Cirkev a seba samého vydal za ňu, aby ju posvätil očistným kúpeľom vody a slovom, aby si sám pripravil Cirkev slávnu, na ktorej niet škvrny ani vrásky, ani ničoho podobného, ale aby bola svätá a nepoškvr­nená. Tak sú aj muži povinní milovať svoje manželky ako vlast­né telá. Kto miluje svoju manželku, miluje seba samého. Veď nik nikdy nemal v nenávisti svoje telo, ale živí si ho a opatruje, ako aj Kristus Cirkev, lebo sme údmi jeho tela. Preto muž za­nechá otca i matku a pripúta sa k svojej manželke a budú dvaja v jednom tele. Toto tajomstvo je veľké; ja hovorím o Kristovi a Cirkvi. Ale aj vy, každý jeden nech miluje svoju manželku ako seba samého. A manželka nech si ctí muža.“ (Ef 5, 21-33)

Urobte svätého Jozefa duchovnou hlavou svojej rodiny. Zaobsta­rajte si sochu alebo pekný obraz svätého Jozefa a položte ho vo svojej domácnosti na význačné miesto. Keď budete často ako rodina prosiť o orodovanie svätého Jozefa, uvidíte zmenu, kto­rá sa udeje na jeho príhovor.

„Drahí bratia a sestry, sviatosť, ktorá vás zjednocuje navzájom, vás zjednocuje v Kristovi! Zjednocuje vás s Kristom! ,Toto ta­jomstvo je veľké!* (Ef 5, 32) On prichádza k vám a je uprostred vás a prebýva vo vašich dušiach, vo vašich rodinách, vo vašich domácnostiach! Svätý Jozef si to veľmi dobre uvedomoval, a preto neváhal zveriť seba i svoju rodinu Bohu. Vďaka tejto dôvere úplne splnil svoje poslanie, ktoré mu dal Boh voči Má­rii a jeho synovi. Podopieraní príkladom a ochranou svätého Jozefa neustále svedčte o zbožnosti a veľkodušnosti.“ (svätý Ján Pavol II.)

Prečítajte si „Svätý dom v Lorete“
Pomodlite sa litánie k svätému Jozefovi 

Starostlivý ochranca Kristov, oroduj za nás

3 minúty

„[Svätý Jozef] chráni tých, čo si ho ctia, a sprevádza ich na ceste životom - tak ako chránil a sprevádzal Ježiša, keď vyrastal.“

SVÄTÝ JOSEMARÍA ESCRIVÁ

Od chvíle, keď anjel zjavil svätému Jozefovi, že sa stane otcom Mesiáša, až po jeho posledný výdych v náručí Ježiša a Márie svätý Jozef horlivo bránil Ježiša.
Čokoľvek by hrozilo jeho Synovi, svätý Jozef mu bol po celý život nablízku; ako svedomitý strážca chránil, bránil Je­žiša a obetoval všetko pre jeho bezpečie; a rovnako sa staral aj o svoju manželku. Svätý Jozef ochraňoval svojho Syna a man­želku ako milujúci otec a verný manžel.
V niektorých prekladoch litánií k svätému Jozefovi sa titul „starostlivý ochranca Kristov“ (v latinčine „Christi defensor sedule“) prekladá ako „usilovný Kristov obranca“ alebo „bdelý Kristov obranca“. Sú to všetko vhodné preklady a všetky vy­jadrujú, že svätý Jozef bránil Ježiša. Ako dieťa svätého Jozefa sa môžete cítiť bezpečne, lebo viete, že váš duchovný otec sa odhodlane postaví aj na vašu obranu. 

Svätý Jozef vás horlivo bráni. Otcovské poslanie svätého Jozefa sa neskončilo, ani jeho otcovská opatera sa neskončí, kým jeho deti nebudú v bezpečí domova. Ježiša svätý Jozef už nemusí chrániť a strážiť, ale vy, keďže ešte nie ste v nebi, potrebujete jeho ochra­nu. Ako váš duchovný otec vie, čo škodí vašej duši, a chce nad vami bdieť a pomôcť vám, aby ste sa bez ujmy dostali domov. 
Svätý Jozef vás nikdy neopustí. Vašou úlohou je zveriť sa do jeho usilovnej starostlivosti a nikdy sa neobzerať dozadu.

„Naša budúcnosť je v Jozefových rukách. Jozef, strážca svojho Pána a snúbenec svojej Kráľovnej, Jozef, Ježišov pestún a hlava Svätej rodiny, nás vo svojej láskavosti prijal za svoje deti a dovolil nám nazývať ho otcom.“ (blahoslavený William Joseph Chaminade)

So svätým Jozefom sa niet čoho báť. Veď čo by vám mohlo na­hnať strach, keď za obrancu máte otca, ktorý vás miluje? Svä­tý Jozef držal v náručí Stvoriteľa vesmíru. Tomu, ktorý stvoril nebo, dával jesť. V postavení Ježišovho pozemského otca s lás­kou prikazoval Božiemu Synovi. Nebo a zem ho poslúchali a celé peklo sa pred ním triaslo!

„Jozefovo meno bude znamenať ochranu po celý náš život.“ (blahoslavený William Joseph Chaminade)

„Ako kresťania by sme si mali ctiť svätého Jozefa; ďakovať mu za jeho ochranu; modliť sa k nemu s vrúcnosťou a dôverou; usilovať sa vo svojom správaní napodobňovať čnosti, ktoré praktizoval s takou dokonalosťou.“ (ctihodný Nelson Baker)

Svätý Jozef roznieti vašu horlivosť pre Krista. Bude vaším otcom a vzorom aj v tom, ako ho zápalisto brániť. Keď sa stanete ver­ným učeníkom Ježiša Krista, svet, a neraz aj vaša vlastná rodi­na a priatelia, vás budú kritizovať, nenávidieť, potupovať a vy­smievať. Vaše utrpenie bude veľké, ale vaše svedectvo o pravde - vaše svedectvo o Ježišovi - o to žiarivejšie. Svätý Jozef vám pomôže, aby ste boli nadšenými svedkami pravdy Ježiša Krista.
Vaša obrana Krista musí byť vynikajúca. Vždy by ste sa mali usi­lovať brániť osobu a meno Ježiša Krista pred rúhaním, urážkami a svätokrádežou. Súčasne musíte brániť Cirkev, jej učenie a svia­tosti pred všetkými útokmi, bludmi a lžami, lebo brániť Cirkev znamená brániť Krista. Pripodobnite sa svojmu duchovnému ot­covi a buďte vždy ochotní obetovať sa z lásky k pravde. Rovnako ako svätý Jozef aj vy môžete priviesť veľa duší k Ježišovi.

„Akí šťastní a požehnaní sú tí, ktorých ty [svätý Jozef] miluješ a chrániš!“58 (blahoslavený William Joseph Chaminade)

Prečítajte si „Spasiteľ Spasiteľa“
Pomodlite sa litánie k svätému Jozefovi

Pestún Božieho Syna, oroduj za nás

3 minúty

„Postavenie svätého Jozefa ako manžela a pestúna svedčí o dôstojnosti otcovstva.“  ctihodný Joseph Mindszenty

Keď opisujú otcovstvo svätého Jozefa, používajú kresťania rôz­ne výrazy: nazývajú Jozefa zákonitým, údajným, duchovným, panenským Ježišovým otcom či pestúnom. Napriek tomu, že žiaden z týchto titulov sa v Novom zákone nenachádza, kaž­dým z nich možno oprávnene vyjadriť otcovstvo svätého Joze­fa. Najbežnejší jeho otcovský titul je pestún. Je to tak preto, že v starobylej židovskej tradícii bolo právnou povinnosťou otca, aby dal dieťaťu meno.

„Hoci ty [svätý Jozef] nie si potrebný pre počatie a narode­nie [dieťaťa], budeš potrebný pre jeho zaopatrenie a tvoja prvá starosť sa bude týkať jeho mena" (svätý Albert Veľký)

Povinnosť dať meno narodenému Kristovi uložil svätému Jo­zefovi sám Boh, keď mu anjel povedal, že sa nemusí báť prijať Máriu - a dieťa v jej lone - do svojho domu a starostlivosti. Úloha svätého Jozefa pomenovať Spasiteľa je nesmierne dô­ležitá, pretože bude svetu znamením, že svätý Jozef je Ježišov zákonitý otec.

„Dôstojnosť svätého Jozefa pramení z jeho výsady byť zákoni­tým otcom vteleného Božieho Syna. Tu je muž, ktorého Boží Syn nazýva otcom. Ježiš mu bude slúžiť a poslúchať ho. Po­kľakne si pred ním, aby dostal otcovské požehnanie.“(svätý Peter Julián Eymard)


Úlohu svätého Jozefa ako Ježišovho „pestúna“ môžeme vnímať len ako zmluvnú dohodu, ale latinský jazyk umožňuje hlbší pohľad na túto Jozefovu rolu. V latinčine titul označujúci úlohu pestúna, ktorý dostáva svätý Jozef, znie „Filii Dei Nutricie“, čo doslova znamená „živiteľ Syna Božieho“. Ako vidíte, titul pes­tún je veľmi chabým prekladom latinského originálu. Nazvať svätého Jozefa Ježišovým pestúnom je samozrejme správne, ale treba zdôrazniť, že otcovstvo svätého Jozefa je viac než právne otcovstvo. Otcovstvo svätého Jozefa bolo autoritatívne, citové, verné a večné otcovstvo.
Duchovné otcovstvo svätého Jozefa je naveky. Láskyplný vzťah medzi duchovným otcom a dieťaťom trvá večne, alebo inak, Ježiš je v nebi stále Jozefovým synom. Aj keď „právne“ otcov­stvo nad Ježišom Jozef už nevykonáva, jeho vzťah lásky, nehy a vernosti voči Ježišovi, ako aj Ježišovmu mystickému telu pokračuje. Na rozdiel od manželstva, ktoré nejde za prah večnos­ti (porov. Mt 22, 30), duchovné otcovstvo svätého Jozefa nad Kristom a jeho mystickým telom nikdy nezanikne.
Duchovné otcovstvo podobne ako duchovné materstvo ostáva navždy. Keby to tak nebolo, Cirkev by nemohla viac vzývať Ježiša ako „Jozefovho syna“ a Máriu ako našu duchovnú matku.
Svätý Jozef bude navždy vaším duchovným otcom. To, čo platí pre Ježiša, platí aj pre vás: svätý Jozef je na večné časy vaším duchovným otcom. Ako sa na zemi staral o Ježiša, bude sa na vašej pozemskej púti starať o vás, lebo je váš láskyplný živiteľ, vychovávateľ a ochranca. A keď sa váš pozemský život skončí, svätý Jozef bude naďalej vaším otcom nie už na pozemskej, ale na duchovnej úrovni. V nebi budete naveky známy ako dieťa svätého Jozefa.
„Nikto nikdy nebude schopný hodne chváliť Jozefa, ktorého si ty, ó, pravý jednorodený Syn večného Otca, ráčil mať za svojho pestúna!“ (svätý Efrém Sýrsky)

Prečítajte si „Panenský Ježišov otec“.
Pomodlite sa litánie k svätému Jozefovi.

Ženích Božej Rodičky, oroduj za nás

3 minúty

„Ako veľmi sa [svätý Jozef] musel modliť, aby spoznal a čoraz viac miloval svoju nepoškvrnenú manželku.“
BLAHOSLAVENÝ GABRIELE ALLEGRA

Nikdy nebol muž taký zamilovaný do ženy, ako bol svätý Jo­zef zamilovaný do Panny Márie. Aká dôstojnosť a svätosť sa vyžadovala od svätého Jozefa, aby bol jej manželom! Mária vo svojom ženskom srdci vedela, že v mužskosti svätého Jo­zefa, ktorý bol jej rytierom a bojovníkom, je v bezpečí. Každá manželka túži mať takého manžela - džentlmena, ochrancu a dobrého otca.
Ženy si zaslúžia silných a chrániacich, ale zároveň nežných, milujúcich a spoľahlivých mužov. Každá chce nájsť bezpečie v náručí niekoho, kto je ochotný položiť za ňu aj život. Mužov, akým je svätý Jozef - vzor manžela, potrebuje celá Cirkev i svet.

„Svätý Jozef bol ženíchom Panny Márie. Podobne ako on si každý otec uvedomuje, že v manželke mu je zverené tajom­stvo ženskosti. Drahí otcovia, ctite a milujte svoju manželku ako svätý Jozef. A svojou láskou a múdrou prítomnosťou veďte svoje deti k Bohu.“46 (pápež Benedikt XVI.)

Každé katolícke srdce chce pastierov ako svätý Jozef, kňazov a biskupov - duchovných otcov, ktorí sú džentlmeni, rytier­ski bojovníci, ochrancovia a obrancovia. Od svojich kňazov a biskupov katolíci očakávajú, že budú spoľahliví, nežní, láska­ví, čnostní a zbožní. Kristova nevesta Cirkev je hodna vodcov, ktorí sú ochotní zápasiť s vlkmi z lásky k stádu, poraziť duchov­ných drakov a hlásať pravdu so zanietením, kresťanskou lás­kou a horlivosťou. Svätý Jozef je vzor každého otcovstva. Ak sa manžel, otec alebo kňaz nepozrie na vzor svätého Jozefa, nikdy v plnej miere nepochopí, čo znamená byť obetavým mužom, láskyplným manželom a otcom a skutočne mužným svätcom.

Svätý Jozef je vzor manžela a otca. Povolanie všetkých mužov je slúžiť tým, ktorí boli zverení do ich lásky a starostlivosti, Mno­hí muži na to dnes zabúdajú, ale svätý Jozef im to pripomenie a pomôže im, aby boli opäť svätí a rytierski. Každý z nich vo svätom Jozefovi nájde vzor sily, vernosti, hrdinstva a čností. 

Ak muži - manželia, otcovia, kňazi a biskupi - budú nasledo­vať príklad svätého Jozefa, rodiny budú bezpečné a plné lásky, manželia budú svätí, kňazi porazia drakov a biskupi budú opäť pastiermi duší a stĺpmi pravdy.
Svätý Jozef je vzor pre všetkých mužov. Skutoční muži sú praví džentlmeni v službách druhých. Skutoční muži milujú. Skutoč­ní muži chránia ženy a deti pred akýmkoľvek ohrozením. Sku­toční muži obetujú aj život za svoje manželky a deti. Svätí kňazi a biskupi radi trpia a zomierajú za duše, o ktoré sú poverení sa starať. Kňazi a biskupi tohto kalibru sa neboja posmechu, potupy, chudoby alebo väzenia. Muži ako svätý Jozef sú hotoví bojovať za to, čo milujú, čo je dobré, pravé a krásne. Nech sa Cirkev a rodiny opäť naplnia takýmito mužmi!

„K tebe, blahoslavený Jozef, prichádzame vo svojich skúškach. 
A ako sme prosili o pomoc tvoju najsvätejšiu snúbenicu, teraz s dôverou prosíme aj o tvoju ochranu.“ (pápež Lev XIII.)

Buď požehnaný, svätý Jozef najčistejší ženích!

Prečítajte si „Mladý Máriin manžel“  
Pomodlite sa Litánie k svätému Jozefovi.

 

Svetlo patriarchov, oroduj za nás - 10. deň - 10. deň - 10. deň

3 minúty

„Tak rád nazývam svätého Jozefa patriarchom kresťanov a Božích vyvolených! Ako by sme mu mohli uprieť tento ctihodný titul... práve jemu, ktorý zohráva natoľko významnú úlohu v tajomstvách nášho duchovného znovuzrodenia!“
BLAHOSLAVENÝ WlLLIAM JOSEPH CHAMINADE

Slovo „patriarcha“ znamená otec. Čo všetci patriarchovia sta­rého zákona vysielali a čo sú všetci kresťanskí otcovia povola­ní odrážať, je otcovské Božie svetlo, ktoré žiari skrze otcovstvo svätého Jozefa. Svätý Jozef je po Kristovi najväčší zo všetkých patriarchov. Je najväčší zo všetkých otcov!

„Predstavte si svätosť všetkých starodávnych patriarchov, ten dlhý rad generácií, ktorým je tajomný Jakubov rebrík, zavŕšený osobou Božieho Syna. Pozrite sa, aká veľká bola viera Abraháma, poslušnosť Izáka, odvaha Dávida, múdrosť Šalamúna. Keď ste si vytvorili tú najlepšiu mienku o týchto svätých, pamätajte, že Jozef je na najvyššom stupni rebríka. Je hlavou svätých, kráľov, prorokov, patriarchov. Je vernejší než Abrahám, poslušnejší než Izák, veľkodušnejší než Dávid, múdrejší než Šalamún. Jedným slovom, má veľké milosti, lebo je blízko pri zdroji - Ježiš mu spí v náručí.“ (blahosla­vený William Joseph Chaminade)

Svätý Jozef je odleskom Otca svetiel. V Jakubovom liste čítame:

„Každý dobrý údel, každý dokonalý dar je zhora, zostupuje od Otca svetiel, u ktorého niet premeny ani tieňa zmeny.“ (Jak 1, 17)

Boh na počiatku stvoril veľké nebeské svetlá: slnko, mesiac a hviezdy, bez ktorých by bol svet v tme. V novom zákone Otec vytvára nové stvorenie v Kristovi, skrze ktorého do nášho srdca dáva svoj božský život, lásku a svetlo. Svätý Jozef a jeho otcov­stvo zohrávajú v Božom úžasnom pláne veľmi dôležitú úlohu. 
Svätý Jozef, dokonalý odlesk Otca svetiel, nám pomáha prijať Kristovo svetlo. Svätý Jozef, nositeľ svetla, nám prináša Ježiša, pravé Svetlo sveta.
Svätý Jozef vám pomôže žiť v Božom svetle. Ste dieťa svetla, lebo Ježiš vám ako kresťanom dáva podiel na svojom svetle a robí z vás svetlo sveta (porov. Mt 5, 14-16).

„Veď vy všetci ste synmi svetla a synmi dňa. Nepatríme noci ani tme.“ (1 Sol 5, 5)
„Kedysi ste boli tmou, ale teraz ste svetlom v Pánovi. Žite ako deti svetla! Ovocie svetla je v každej dobrote, spravodlivosti a pravde.“ (Ef 5, 8-9)

„Lumen Patriarchárum“ naháňa hrôzu satanovi. V latinskej verzii litánií k svätému Jozefovi titul „svetlo patriarchov“ znie „Lumen Patriarchárum“. Diabol nenávidí svätého Jozefa a jeho svetlo. Hoci druhé meno satana je Lucifer, čo znamená „nosi­teľ svetla“, Lucifer stratil svetlo pre svoju pýchu a neposlušnosť Bohu a teraz žije vo večnej tme a nenávidí svetlo. Satan sa bojí vášho duchovného otca, lebo svätý Jozef je pokorné stvorenie z mäsa a kostí, dokonalý odlesk Otca svetiel. On je pravý a več­ný nositeľ svetla, ikona Boha Otca. Po Ježišovi a Márii neexistuje žiaden človek, ktorého satan nenávidí viac než svätého Jozefa. 
Buďte blízko pri svätom Jozefovi a kráčajte vo svetle!

„Chcem osobitne poslať slovo povzbudenia otcom, aby prija­li svätého Jozefa za svoj vzor. Ten, kto chránil Syna človeka, ich dokáže naučiť najhlbšiemu zmyslu ich otcovstva.“ (pápež Benedikt XVI.)

Prečítajte si „Ite ad Ioseph!”
Pomodlite sa Litánie k svätému Jozefovi 

Svätý Jozef, oroduj za nás - 8. deň - 8. deň

3 minúty

„Vidíme, že na začiatku Nového zákona, ako aj na začiatku Starého je manželský pár. Ale kým Adam a Eva boli zdrojom zla, ktoré sa vylialo na svet, Jozef a Mária sú vrcholom, z ktorého sa svätosť šíri po celej zemi. Spasiteľ začal dielo spásy v tomto panenskom a svätom zväzku.“
Svätý pápež Pavol VI.

Manželstvo je v stredobode stvorenia i vykúpenia. Ako pove­dal svätý pápež Pavol VI., Adam a Eva boli prítomní pri po­čiatočnom stvorení (Starý zákon) a Jozef a Mária sa objavujú na začiatku opätovného Božieho stvorenia (Nový zákon). Sám Ježiš prirovnáva nebeské kráľovstvo ku svadobnej hostine (porov. M t 22, 2).
Výrok svätého pápeža Pavla VI. v úvode tejto kapitoly je neuveriteľne hlboký. V istom zmysle predkladá myšlienku, že svätý Jozef je hlavou novozákonnej rodiny tak, ako bol Adam hlavou rodiny Starého zákona. Je to fascinujúca myšlienka, ktorá sa málo skúma v teologických štúdiách. Keď hovoríme o novej hlave ľudskej rodiny (novom Adamovi), obyčajne mys­líme na Ježiša (porov. 1 Kor 15, 45) a je to tak správne. Ježiš je Boh; on pretvára ľudstvo. Svätý Jozef ako hlava Svätej rodiny bol však hlavou našej Hlavy. Nazývame ho otcom nášho Spasi­teľa, patrónom všeobecnej Cirkvi a naším duchovným otcom.
Svätý Jozef je nový Adam. Po Kristovi je novou hlavou ľudskej rodiny. A aj vo vzťahu k nemu sme povinní dodržiavať štvrté prikázanie: „Cti svojho otca a svoju matku“ (Ex 20, 12). Kto si nebude ctiť a milovať svätého Jozefa, urazí Boha. A potom, ot­covstvo svätého Jozefa je pre nás také dôležité, že od neho závisí náš duchovný rast. Ak sa sám Ježiš vzmáhal v múdrosti a poznaní vďaka otcovstvu svätého Jozefa, o čo viac potrebujeme jeho otcovstvo my, aby sme získali „vhodný odev“ pre vstup na svadobnú hostinu v nebeskom kráľovstve (porov. Mt 22,12).

Svätý Jozef vám pomôže dostať sa na nebeskú svadobnú hostinu. Keďže vieme, že nás svätý Jozef miluje, a aj my ho milujeme a ctíme si ho, smieme mu dôverovať. Pomôcť deťom, aby prišli do neba, je tá najúžasnejšia vec, akú otec môže urobiť pre svoje deti. Náš prvý otec (Adam) zničil túto perspektívu pre všetky svoje deti. Jeho neposlušnosť spôsobila pád celého stvorenstva a zabránila nám vojsť do neba. Na druhej strane otcovstvo svä­tého Jozefa nás dvíha a podopiera, keď sa o to usilujeme. Svätý Jozef nás miluje, pomáha nám stať sa svätými a ukazuje nám jedinú cestu, ktorá vedie do neba, k Ježišovi.
Svätý Jozef je potešenie svätých. Každý svätý miluje svätého Jo­zefa. Nie je možné nájsť jedného, o ktorom by to neplatilo. Hoci sa úcta k svätému Jozefovi vyvíjala len pomaly, každý svätý ho mal rád. Nie je možné naozaj mať v srdci lásku k Bohu a blížne­mu - teda byť svätý -, ak opovrhujete manželom Panny Márie a pozemským otcom Ježiša Krista. Aby ste sa dostali do neba, musíte sa podobať svojmu duchovnému otcovi v jeho veľkej láske.. A on vám pomôže zadovážiť si vhodný odev - čnosti a svätosť ktorý potrebujete, aby ste mohli vojsť na nebeskú svadobnú hostinu!

„Tak je aj napísané: ,Prvý človek, Adam, sa stal živou bytosťou;" posledný Adam oživujúcim Duchom. Ale nie je prv duchov­né, lež živočíšne, až potom duchovné. Prvý človek zo zeme je pozemský, druhý človek je z neba. Aký je ten pozemský, takí sú aj ostatní pozemskí; a aký je nebeský, takí sú aj ostatní ne­beskí. A ako sme nosili obraz pozemského, tak budeme nosiť aj obraz nebeského.“ (1 Kor 15, 45-49)

Prečítajte si „Potešenie svätých“
Pomodlite sa Litánie k svätému Jozefovi.