12 minút

„Okrem našej milujúcej Matky je to svätý Jozef, ktorý vyniká nad všetkých svätých.“
svätý Maximilián Kolbe

Svätý Jozef je jedinečný svätý. Ctíme si ho a miluje ako človeka, ktorý bol najbližšie pri Kristovi a ktorý sa vyznačoval mimo­riadnymi čnosťami a svätosťou.
Mnohí otcovia Cirkvi - napríklad svätý Hieronym a svä­tý Augustín - chválili svätého Jozefa ako vzor lásky, pokory a odovzdanosti Ježišovi a Márii. Svätý Gregor Naziánsky tak vysoko hodnotil jeho svätosť, že nazval svätého Jozefa najjas­nejším zo všetkých svätých. Napísal:

„Všemohúci sústredil vo svätom Jozefovi ako v slnku najdoko­nalejšieho lesku spoločné svetlo a nádheru všetkých ostatných svätých.“

Výrok svätého Gregora Naziánskeho znie odvážne. Vari učiteľ Cirkvi, ktorého učenie má večnú hodnotu, tvrdí, že svätosť svätého Jozefa presahuje aj svätosť Panny Márie? Nie, nič také nechce povedať. Z Gregorovej oslavy svätého Jozefa sa však môžeme naučiť niečo veľmi dôležité.
Vysvetlím vám to.
Od počiatku kresťanstva všetci Ježišovi nasledovníci uznávali absolútnu svätosť Panny Márie, Ježišovej matky, no v ranej Cirkvi len málokedy bolo počuť, že by niekto povedal „svätá Mária“. Možno sa pýtate prečo. Raní kresťania totiž považovali Máriu za natoľko svätú, že ju zaraďovali do zvláštnej kategórie svätosti, a jej osobu a výsady za také veľké, že jej dali titul „presvätá Bohorodička“. Aj dnes je veľmi zriedkavé, aby katolíci hovorili o Panne Márii ako o „svätej“ Márii. Keď predsa používajú tento prívlastok, obyčajne je to v súvislosti s budovou alebo inštitúciou, ktorá je pomenovaná na počesť Panny Márie. Napríklad, mnohé kostoly, školy a nemocnice nesú meno „svätej Márie“. V bežných rozhovoroch však katolík takmer nikdy nenazve Pannu Máriu „svätá Mária“. V opačnom prípade ide pravdepodobne o konvertitu na katolícku vieru z jednej z mnohých protestantských denominácií.
To, že Panna Mária patrí do inej kategórie, nám pomôže pochopiť, prečo sa svätí v celých dejinách vyjadrujú o svätom Jozefovi ako o najväčšom svätcovi. Zatiaľ čo v Božom kráľovstve je Mária najvyvýšenejšia zo všetkých stvorení, svätý Jozef prevyšuje všetkých ostatných svätých. Prosím, majte toto rozlíšenie na pamäti až do konca tejto knihy. Niekedy sa bude zdať, ako keby svätí, blahoslavení a pápeži pokladali Jozefovu svätosť za väčšiu než Máriinu, ale vedzte, že to tak nie je.
Možno teda uzavrieť, že raná Cirkev považovala svätého Jo­zefa za najsvätejšieho človeka po Márii, ale ako sa s tým da zlúčiť vyjadrenie samého Ježiša o veľkosti svätého Jána Krstiteľa?

Spomínate si? V Lukášovom evanjeliu Ježiš vraví: „Hovorím vám: Medzi tými, čo sa narodili zo ženy, nie je nik väčší ako Ján [Krstiteľ]...“ (Lk 7, 28). Nehovorí nám tu Ježiš, že svätý Ján Krstiteľ je väčší než svätý Jozef?
Práveže vôbec nie. V 16. storočí svätý Vavrinec z Brindisi ponúkol zrozumiteľnú a logickú odpoveď na túto konkrétnu otázku:

„Hoci [svätý Jozef] nebol jeho [Ježišovým] rodným otcom, bol jeho otcom vo výchove, starostlivosti a láske svojho srdca. 
Preto sa mi Jozef javí nesporne najsvätejší zo všetkých svätých, svätejší než patriarchovia, než proroci, než apoštoli, než všet­ci ostatní svati. Nie je opodstatnená námietka, že Pán povedal o Janovi Krstiteľovi: ,Medzi tými, čo sa narodili zo ženy, nie je nik väčší ako Ján (Lk 7, 28; porov. tiež Mt 11, 11). Ako to ne­možno chápať v tom zmysle, že Ján je ešte svätejší než Kristus alebo preblahoslavená Panna Mária, tak to nemožno chápať ani o blahoslavenom Jozefovi, manželovi Panny Márie a Kristovom otcovi, lebo tak ako manžel a manželka sú jedno telo, aj Jozef a Mária boli jedno srdce, jedna duša, jeden duch. A tak ako v prvom manželstve Boh stvoril Evu, aby sa podobala Adamo­vi, aj v tomto druhom manželstve stvoril Jozefa, aby sa podobal preblahoslavenej Panne vo svätosti a spravodlivosti.“

Uvažovanie svätého Vavrinca je teologicky brilantné a bez­chybné. Veď aj Ježiš a Mária sa narodili zo žien a Ježiš nemôže povedať, že svätý Ján Krstiteľ je väčší než Syn Boží a jeho nepo­škvrnená Matka!

Aby sme lepšie pochopili, prečo Ježiš nehovorí, že Ján Krstiteľ je väčší než svätý Jozef, je dôležité preskúmať celý Ježišov výrok v Lukášovom evanjeliu. Tento výrok znie: ..Hovorím. vám: Medzi tými, čo sa narodili zo ženy, nie je nik väčší ako Ján. A ten kto je v Božom kráľovstve menší, je väčší ako on (Lk 7,28, zvýraznil autor). Keď si všimnete kontext úryvku, uvedomíte, si, že Ježiš to povedal pred ustanovením novej zmluvy.
Svätý Ján Krstiteľ je najväčšia starozákonná postava, lebo je priateľom Ženícha. Je najväčším človekom nie preto, lebo je najsvätejším človekom, aký kedy žil, ale preto, lebo je: „svedkom“ na Mesiášovej svadbe (porov. Jn 3, 29). Je najväčším  človekom nie novej, ale starej zmluvy.
Kto je na svadbe dôležitejší, svedok alebo nevesta. Odpoveď je jednoznačná: Nevesta je najväčšia. Zmysel Ježišových slov je teda taký, že každý, dokonca aj ten najmenší v nebeskou, kráľovstve (ako jeden z tých, čo slávia Baránkovu svadbu) sa zasnúbil s Bohom a je tak väčší než svedok na svadbe. V nebi aj ten najmenší človek je väčší, než za akého považovali Jána Krstiteľa tu na zemi, lebo je večne zasnúbený s Bohom.
Ďalší spôsob, ako porozumieť výsadnému postaveniu svätého Jozefa nad všetkými svätými vrátane svätého Jána Krstiteľa je ten, že uznáme najvyššiu dôstojnosť otcovstva svätého Jozefa. Hoci Ján Krstiteľ bol veľký, nebol otcom Ježiša Krista. Otcovské práva a výsady sprevádzajú otcovské povinnosti a zodpovednosti; poslanie svätého Jozefa ako otca si vyžadovalo väčšie milosti, než aké dostal ktorýkoľvek zo svätých.

„V každom kráľovstve si kráľovi verní a dobrí poddaní ctia nielen kráľa a kráľovnú, ktorí žiaria v kráľovstve ako sln­ko a mesiac, ale aj princov, vojvodcov a správcov kráľovstva a osobitne rodičov a pokrvných príbuzných kráľa, ktorí svietia ako hviezdy na oblohe. A tak, priatelia moji, musí platiť, že v Kristovom kráľovstve si vysokú úctu zasluhuje nielen Kristus a preblahoslavená Panna, ale aj že všetkých svätých a najmä onoho blahoslaveného muža Jozefa, Kristovho otca a manžela najsvätejšej Panny, má v najväčšej vážnosti sám Kristus, ktoré­mu bol otcom, a najsvätejšia Panna, ktorej bol manželom.“ (svätý Vavrinec z Brindisi)

Svätý Vavrinec je pozoruhodný obhajca svätého Jozefa! Mimo­chodom, tento svätý je aj učiteľom Cirkvi. V tej istej kázni svätý Vavrinec uvádza ďalší dôvod, prečo cestne miesto svätého Jozefa v nebeskom kráľovstve je vzneše­nejšie než miesto akéhokoľvek iného svätca:

„Ak Kristus sedí po Otcovej pravici v sláve raja nad všetkými zbormi anjelov, lebo bol prvý zo všetkých predurčených a bol najsvätejší z najsvätejších na tomto svete, a ak preblahoslave­ná Panna pre svoju svätosť zastáva druhé miesto po Kristovi, lebo je tiež druhá po ňom z hľadiska predurčenia od večnosti a milosti v čase, usudzujem, že keďže Jozef má tretie miesto po Kristovi vo večnom predurčení a časnej milosti, z toho istého dôvodu má aj tretie miesto v sláve raja.“

Svätý Jozef je najväčší svätý v nebeskom kráľovstve, lebo Boh ho predurčil na túto hodnosť. Naše srdcia by mali plesať od radosti!

„Radujte sa, zbožní služobníci svätého Jozefa, lebo ste blízko raja; rebrík, ktorý k nemu vedie, má len tri stupne: Ježiš, Mária, Jozef.“ (svätý Leonard z Port Maurice)

„Kto by nevedel, že po preblahoslavenej Matke je svätý Jozef spomedzi všetkých svätých najdrahší Bohu?“ (svätý Alfonz Liguori)

Keď už vieme, aké významné postavenie učitelia Cirkvi pripisujú svätému Jozefovi, mali by sme sa zamyslieť nad láskou a úctou, ktorá mu patrí. Nasledujúce rozlíšenie vytvorili teológovia a môže nám byť veľmi užitočné pre spoznanie toho, aká úcta prináleží Bohu a jeho svätým.
latria (klaňanie sa) - Boh
hyperdulia (najvyššia úcta) - Panna Mária
protodulia (prvá úcta) - svätý Jozef
dulia (úcta) - všetci ostatní svätí
Vysoko nad všetkými stvoreniami prebýva Boh na mieste, ktoré si vyhradil, a jedine on je hoden poklony. Grécke slovo pre poklonu je latria-, latria (poklona) neprísluší nikomu okrem Boha. O niečo nižšie, ale nad všetkými ostatnými (vrátane najvyšších chórov anjelov) stojí Panna Mária, ktorej sa dostáva osobitná forma úcty po grécky zvaná hyperdulia, čo znamená „najvyššia úcta“. Svätý Jozef zastáva miesto hneď po Márii a pred všetkými ďalšími svätými a náleží mu for­ma úcty s gréckym menom protodulia, teda „prvý uctievaný“ spomedzi všetkých ostatných svätých. Za ním už nasledujú svätí, ktorých svätosť uznávame a uctievame ich spôsobom, pre ktorý má gréčtina výraz dulia - „úcta“.
Svätého Jozefa milovala a vrúcne uctievala ďalšia učiteľka Cirkvi, svätá Terézia z Avily. Svätá Terézia vo svojom životopise rozpráva príbeh o tom, ako sa na orodovanie svätého Jozefa uzdravila z vážnej choroby. Po svojom zázračnom uzdravení horlivo šírila úctu k svätému Jozefovi - s takou hlbokou vierou v silu a účinnosť orodovania svätého Jozefa, že vyzývala ľudí, aby úctu k nemu podrobili skúške.
Terézia z Avily bola odvážna žena! Vo svojej autobiografii napísala:

„Kiež by som mohla každého presvedčiť, aby si ctil slávneho svätého Jozefa, lebo som mocne pocítila požehnania, ktoré dokáže získať od Boha. Nepamätám sa, že by som si od neho pýtala niečo, čo by mi nemohol poskytnúť, a žasnem nad tým, aké veľké milosti mi Boh udelil skrze tohto blahosla­veného svätca a ako ma vyslobodil z nebezpečenstiev duše i tela. Iným svätým Pán, zdá sa, dal milosť, aby nám pomohli v niektorých našich potrebách, ale zo svojej skúsenosti viem, že svätý Jozef nám pomáha v každej potrebe. A tiež že nás Pán chce naučiť, že ako sa na zemi podriadil svätému Jozefo­vi, tak aj v nebi urobí všetko, o čo ho Jozef požiada. Podob­nú skúsenosť mali aj iní, ktorým som radila, aby sa zasvätili tomuto svätcovi. Tých, ktorí mi neveria, len pre Božiu lásku prosím, aby sami vyskúšali, či hovorím pravdu. Na vlastné oči budú vidieť, akým veľkým požehnaním je odporučiť sa tomuto slávnemu patriarchovi a uctievať si ho.“

Mnohí ľudia prijali výzvu svätej Terézie. O jej dôvere k svätému Jozefovi treba povedať aj to, že stojí pevne na teologických zá­kladoch. Niekoľko storočí pred ňou svätý Tomáš Akvinský, tiež učiteľ Cirkvi a najväčší teológ v cirkevných dejinách, nazval mocné orodovanie svätého Jozefa neobmedzeným! Napísal:

„Je veľa svätých, ktorým Boh dal moc pomáhať nám v potre­bách života, ale moc, ktorú dostal svätý Jozef, je neobmedzená: obsiahne všetky naše potreby a tých, čo ho s dôverou vzývajú, určite vypočuje.“

Svätých mužov a žien, ktorí zvelebovali veľkosť svätého Jozefa, je v skutočnosti nespočetne veľa. Všetci svätí sa z neho radujú. Vymenovať tých, ktorí ho milovali a uctievali, by bolo nemož­né, ale niektorí naozaj stoja za zmienku:
Svätý Bernardín Sienský
Svätý Vavrinec z Brindisi
Svätá Terézia z Avily
Svätý František Saleský
Ctihodná Mária z Agredy
Svätý Alfonz Liguori
Blahoslavený William Joseph Chaminade
Blahoslavená Maria Repetto
Svätý Peter Julián Eymard
Blahoslavený Jean-Joseph Lataste
Svätý Leonardo Murialdo
Blahoslavená Anna Katarína Emmerichová
Svätý Joseph Marello
Blahoslavená Mária Terézia od svätého Jozefa
Blahoslavená Petra od svätého Jozefa
Svätý André Bessette
Ctihodný Fulton J. Sheen
Svätý Josemaría Escrivá
Blahoslavený Gabriele Allegra

Viaceré mená na zozname možno veľmi dobre poznáte, ale som si istý, že o niektorých ste nikdy nepočuli. Nerobte si sta­rosti, v tejto knihe sa o mnohých z nich dozviete viac. Sú to bojovníci svätého Jozefa! Nielen svätí, blahoslavení a mystici milovali svätého Jozefa. 
Jeho veľkosť chválili aj mnohí pápeži:

Blahoslavený pápež Pius IX.
Pápež Lev XIII.
Pápež Benedikt XV.
Ctihodný pápež Pius XII.
Svätý pápež Ján XXIII.
Svätý pápež Ján Pavol II.

Zoznam pápežov pravda nie je taký dlhý ako zoznam svätých. Dôvod spočíva v tom, že úcta pápežov k svätému Jozefovi, hoci nie je úplne nová, sa formovala celé stáročia. Predstaviteľom Cirkvi trvalo veľmi dlho, kým v plnej miere uznali veľkosť svä­tého Jozefa a ohlasovali ju v oficiálnych dokumentoch. Keď však pápeži začali šíriť úctu k svätému Jozefovi, veci sa naozaj dali do pohybu! Po blahoslavenom pápežovi Piovi IX. už ne­bol ani jeden pápež, ktorý by nevyzdvihol veľkosť a jedinečnú svätosť svätého Jozefa. Vedeli ste, že pápež Lev XIII. učil, že dôstojnosť svätého Jo­zefa je taká veľká, že ju môžeme považovať za vyššiu od dôstoj­nosti anjelov, ba od najvznešenejších chórov anjelov? Toto sú jeho slová:


„Dôstojnosť Božej Matky je taká vyvýšená, že už nemôže existovať vyššia dôstojnosť. Ale keďže svätý Jozef bol spojený s preblahoslavenou Pannou manželským putom, niet pochýb o tom, že sa viac než ktokoľvek iný priblížil k tejto jej mimo­riadnej dôstojnosti, ktorou Božia Matka presahuje všetky stvorenia. Manželská jednota je tá najväčšia zo všetkých; už podľa prirodzenosti ju sprevádza vzájomné zdieľanie dobier manželov. Ak teda Boh dal svätého Jozefa Márii za manže­la, určite jej ho dal nielen ako spoločníka v živote, svedka jej panenstva, ochrancu jej cti, ale manželským putom ho urobil účastným aj na mimoriadnej dôstojnosti, ktorú mala.“

Veľmi silné! Teologické tvrdenie pápeža Leva XIII. je tým naj­pôsobivejším výrokom o svätom Jozefovi. Váš duchovný otec zatieni anjelov! V katolíckej teológii sa vždy učilo, že láska Panny Márie k Bohu, a teda jej dôstojnosť a dôvernosť s Bohom, prevyšuje lásku všetkých ostatných stvorených bytostí vrátane anjelov. Jej spolupráca s Bohom je jedinečná, lebo hmotne (fyzicky) spolu­pracovala na vtelení druhej osoby Najsvätejšej Trojice. Celé stá­ročia panovala mienka, že po Máriinej veľkej dôstojnosti je Bohu deväť chórov anjelov bližšie než všetky ostatné stvorenia pre ich úlohu a poslanie služobníkov a vykonávateľov svätej Božej vôle. Ako sa však rozvíjala teológia o svätom Jozefovi a dostávala sa na poprednejšie miesto v živote Cirkvi, bolo jasné, že existuje ďalší človek, ktorý je nad všetkými chórmi anjelov: svätý Jozef.

„Ó, Bože, len ty a tvoji anjeli poznáte Jozefovu slávu, lebo ľudia nie sú hodní, aby ju poznali. Tento obdivuhodný svätý je vyšší než nebeskí duchovia.“(blahoslavený Bartolo Longo)

„Dôstojnosť svätého Jozefa je taká veľká, že nik nemôže byť väčší.“ (svätý George Preca)

Svätý Jozef má dôstojnosť a dôvernosť s Bohom, ktorá prevy­šuje dôstojnosť všetkých svätých anjelov. Anjeli sú v úzkom vzťahu s Bohom preto, že sú služobníkmi jeho vôle. Ale svätý Jozef je v úzkom vzťahu s Bohom preto, že je Ježišovým ot­com! Poslanie svätého Jozefa ako spolupracovníka na vykúpení si vyžadovalo väčšie milosti, než aké dostal ktorýkoľvek anjel. 
Hoci svätý Jozef nebol Ježišov biologický otec (a preto pri vte­lení nespolupracoval takým spôsobom ako Mária), predsa pri vtelení spolupracoval morálne, lebo vychovával Bohočloveka s dokonalou otcovskou láskou. Keď Mária vo svojom lone počala Spasiteľa sveta, nebola slobodným dievčaťom, ale manželkou svätého Jozefa. Vtelenie sa udialo v kontexte manželského zväzku svätého Jozefa s Máriou. Úloha svätého Jozefa bola na plánovaná od večnosti, ešte pred stvorením anjelov.
A okrem toho, Ježiš nikdy žiadneho anjela nenazval „otcom“, žiaden anjel bez ohľadu na to, aký bol vyvýšený, nikdy nevychovával Bohočloveka. Boh neposlúcha anjelov. Na druhej strane svätý Jozef nielenže vychovával Ježiša, ale mal výsadu rozkazovať Bohočloveku vo svojej úlohe Mesiášovho otca - jemu bola vyhradená otcovská láska, dôstojnosť a autorita. Aká úžasná dôstojnosť sa skrýva v tom , že Boh spravil svätého Jozefa duchovným otcom celého ľudstva, ako aj patrónom všeobecnej Cirkvi. Ani jeden z anjelov, akékoľvek by bolo jeho postavenie v nebeskom chóre, nemá takúto dôstojnosť.
Nesmierna dôstojnosť otcovstva svätého Jozefa je dôvodom , prečo pápež Pius XI. povedal, že orodovanie svätého Jozefa je pred Bohom „všemocné“:

„Orodovanie svätého Jozefa je orodovanie manžela, údajné­ho otca, hlavy nazaretskej rodiny, ktorá sa skladala zo svätého Jozefa, Márie a Ježiša. A keďže svätý Jozef bol naozaj hlavou alebo pánom domu, toto orodovanie musí byť všemocné. Veď čo by mohol Ježiš a Mária odmietnuť svätému Jozefovi? On im zasvätil celý svoj život a jemu naozaj vďačili za prostriedky svojej pozemskej existencie.“ (pápež Pius XI.)

Svätý Jozef je potešením svätých i pápežov. Mal by byť aj vaším 
potešením .

„Všetci svätí v sláve si určite zaslúžia úctu a osobitný rešpekt, ale je zrejmé, že po preblahoslavenej Panne má svätý Jozef ná­rok na sladšie, dôvernejšie a prístupnejšie miesto v našich srd­ciach, ktoré patrí len jemu.“ (svätý pápež Ján XXIII.)

„Svätý Jozef je po Márii najväčším a Ježišovým najdrahším svätým.“ (blahoslavený Bartolo Longo)