11 minút

„Ó, slávny svätý Jozef, oroduj za mňa, pomáhaj mi a bráň ma pred satanom.“
svätý Anton Mária Claret

Po Panne Márii sa zlí duchovia boja svätého Jozefa viac než akéhokoľvek iného svätého; diabol má pred ním väčší strach než pred pápežom. Ako je to možné? Vari pápež nie je zástup­com Krista? Áno, pápež je zástupcom Krista, no nie je Kris­tovým otcom. Zástupca Krista má moc nad mystickým Kris­tovým telom (Cirkvou), ale svätý Jozef má mimoriadny dar a moc otcovského orodovania v nebi.

"Moc svätého Jozefa je väčšia než moc starozákonného Jozefa, Mojžiša, Jozueho a svätého Petra.“ (blahoslavený William Joseph Chaminade)

Mimoriadna moc svätého Jozefa sa odráža aj v tom, že len jemu patrí titul „postrach zlých duchov“. Čo tento jedinečný titul robí mimoriadnym, je skutočnosť, že svätý Jozef nebol pápež, kňaz, mních alebo mučeník. Svätý Jozef je laik; podobne ako väčšina laikov je otcom a manželom. A práve jeho láskyplné ot­covstvo dáva svätému Jozefovi mimoriadnu moc orodovania.
Počuli ste o blahoslavenom Bartolovi Longovi, ktorý žil na konci 19. a na začiatku 20. storočia? Narodil sa v talianskom Latiane v zbožnej katolíckej rodine a ako mladý muž študoval právo na Neapolskej univerzite. Po tom, čo ho zlákali rôzne politické ideológie, zanevrel na katolícku vieru a zásadne odmietal, čo považoval za katolícke „rozprávky“. Od hlásenia sa k nacionalizmu prešiel v krátkom čase k záujmu o špiritizmus. 
Nielenže sa zúčastnil seáns, ale stal sa vysväteným satanovým kňazom.
Bartolovo angažovanie v okultizme a špiritizme ho zane­chalo prázdnym a nešťastným; mal halucinácie, mučivé nočné mory, podráždené nervy, telesné bolesti a ťažkú depresiu. Po­moc hľadal u svojho priateľa a dominikánskeho kňaza a po čase zažil radikálne obrátenie. Zriekol sa špiritizmu a jeho praktík, aby zachránil svoju dušu, a vrátil sa ku katolíckej viere svojej mladosti. Z vďačnosti za to, že bol vyslobodený z okultizmu, sa stal dominikánskym terciárom . Svoj život venoval šíreniu ru­ženca a najmä obnoveniu katolíckej viery v starovekom meste Pompeje, kde postavil Baziliku Panny Márie Ružencovej. Mal veľkú úctu k svätému Jozefovi a každý deň sa k nemu modlil, najradšej pod titulom „postrach zlých duchov“. O jeho odda­nej láske k tomuto svätému svedčí aj rozsiahla kniha meditácií a modlitieb, ktorá sa má používať v mesiaci marci. Bartola Lon­ga, bývalého satanistického kňaza, blahorečil svätý Ján Pavol II. v roku 1980.

„Je veľkým požehnaním pre duše, keď ich ochraňuje svätec, pred menom ktorého sa démoni trasú a utekajú.“ (blahosla­vený Bartolo Longo)

„Vyslovujte často a s veľkou dôverou mená Ježiš, Mária a Jozef. 
Ich mená prinášajú pokoj, lásku, zdravie, požehnanie, velebu, slávu, obdiv, radosť, šťastie a úctu. Ich sväté mená sú požehna­ním anjelov a ľudí a postrachom démonov. Kresťania by mali mať vždy mená Ježiš, Mária a Jozef vo svojich srdciach i na perách.“ (blahoslavený Bartolo Longo)

Život blahoslaveného Bartola Longa predstavuje ďalšie svedec­tvo o tom, že tajomstvá svätého Jozefa sú nespočetné a každé z nich desí diabla. 

Otcovstvo svätého Jozefa desí diabla.
Pokora svätého Jozefa desí diabla.
Dobročinnosť svätého Jozefa desí diabla. 
Chudoba svätého Jozefa desí diabla. 
Čistota svätého Jozefa desí diabla. 
Poslušnosť svätého Jozefa desí diabla. 
Mlčanie svätého Jozefa desí diabla. 
Utrpenie svätého Jozefa desí diabla. 
Modlitba svätého Jozefa desí diabla. 
Meno svätého Jozefa desí diabla. 
Spánok svätého Jozefa desí diabla.

Spomedzi tajomstiev svätého Jozefa treba v dnešnej dobe zdô­razniť dve: jeho otcovstvo a jeho čistotu. Všetci ľudia (laici i du­chovní) si totiž musia uvedomiť moc, akú m á otcovstvo a čisto­ta nad silami temnoty.

Každé otcovstvo je pre satana ohrozením. Celé stáročia sa diabol „tešil“ z toho, že len pár kresťanov sa modlilo k svätému Jozefovi a prosilo ho o otcovské orodovanie. Ale dnes Boh chce urobiť otcovstvo svätého Jozefa známym a vzorom pre celý svet a to satana desí. Diabol dobre vie, čo dokáže orodovanie sväté­ho Jozefa; ak sa ľudia budú podobať svätému Jozefovi, satanovo kráľovstvo bude zničené.
Satan takisto neznáša materstvo, osobitne opovrhuje Pan­nou Máriou a bojí sa jej. Ženy sú predsa nositeľkami života, ktorý on nenávidí. Zatiaľ čo otcovstvo nenávidí pre vnútornú silu, ktorá je v ňom. Každé otcovstvo má svoj pôvod v Bohu a nachádza svoj pozemský vzor vo svätom Jozefovi; každé ot­covstvo má moc poraziť zlo. Lucifer sa bojí otcovstva svätého Jozefa viac než akéhokoľvek iného otcovstva stvorení, lebo dia­bol vie, že žiaden stvorený človek nemá väčšiu účasť na Božom otcovstve než svätý Jozef.
Diabol zúri pre skutočnosť, že Boh sa ponížil a stal sa člove­kom a podriadil sa štvrtému prikázaniu:

„Cti svojho otca a svoju matku.“ (Ex 20,12)

Keď si druhá osoba Najsvätejšej Trojice vzala ľudskú prirodze­nosť, vybrala si život v podriadenosti, poslušnosti a úcte k smr­teľníkom. Skutočnosť, že Kráľ kráľov a Pán pánov dodržiaval štvrté prikázanie a podriadil sa autorite svätého Jozefa tu na zemi, je pre satana nepochopiteľná. Boh sa znížil, aby poslú­chal stvorenia z prachu a slúžil im, a práve Ježišova synovská poslušnosť svätému Jozefovi sa stretla u diabla s pohŕdaním.
Otcovstvo svätého Jozefa má veľkú moc. Diabol nenávidel, že Ježiš a Mária poslúchali láskyplné príkazy svätého Jozefa. Teraz je to orodovnícka moc svätého Jozefa v nebi, ktorá predstavuje vážnu hrozbu pre zákernosti diabla, a diabol si je toho vedomý.

„Večný Otec zdieľa so svätým Jozefom moc nad vteleným Slo­vom práve tak, ako Boh zdieľal s Adamom moc nad stvorenia­mi.“ (blahoslavený William Joseph Chaminade)

„Vo Svätej rodine [svätý Jozef] predstavoval nebeského Otca.“ (blahoslavený James Alberione)

„Dve najväčšie osobnosti, aké kedy žili na tejto zemi, sa podria­dili jemu [svätému Jozefovi].“ (svätá Madeleine Sophie Barat)

„Boh povolal svätého Jozefa, aby slúžil Ježišovi a jeho poslaniu tak, že mu bude otcom.“ (svätý Ján Pavol II.)

Usmernenia svätého Jozefa v nazaretskej rodine sa podobali ot­covským príkazom. Aj v nebi Ježiš naďalej počúva svojho panen­ského otca, lebo túžby svätého Jozefa sú vždy v súlade s Božou najsvätejšou vôľou. Otcovský vplyv svätého Jozefa skrze jeho mimoriadne orodovanie u Božieho Syna naháňa satanovi hrôzu.
Diabol nenávidí Boha Otca a každú úvahu o jeho otcovstve. 
Táto nenávisť podnecuje diabla, aby zničil otcovstvo u všetkých mužov, tak laikov, ako aj kňazov. Horliví pápeži, svätí kňa­zi a krv mučeníkov v ňom nepochybne vzbudzujú obrovský strach, ale nemenej sa bojí laikov, ktorí napodobňujú otcovstvo svätého Jozefa. To posledné, čo si diabol želá, je, aby muži boli zjaveniami svätého Jozefa, aby sa posilňovala jeho prítomnosť vo svete. Pretože ak muž bude chcieť byť zjavením svätého Jo­zefa a napodobňovať jeho čnosti, satan sa stane bezmocný vo svojich útokoch na rodinu (domácu cirkev) a mystické Kristo­vo telo (Cirkev). Keď laici, kňazi a biskupi začnú napodobňovať otcovskú autoritu svätého Jozefa, Cirkev začne sláviť nebývalé víťazstvá nad zlom.
Láskyplné a milosrdné otcovstvo svätého Jozefa slúži ako vzor pre všetkých mužov. Učí ich správne používať otcovskú autoritu a spolupracovať s Ježišom a Máriou na spáse sveta.

„Svätý Jozef mal nielen odbremeniť Božiu Matku, ktorá na zemi podstúpila toľko skúšok. Nielen sa staral o Ježiša Krista, ale istým spôsobom bol predurčený, aby spolupracoval na vy­kúpení sveta.“ (svätý Alfonz Liguori)

Druhá vec, ktorá satana desí na svätom Jozefovi, je jeho čistota.
Väčšina umeleckých diel zobrazuje svätého Jozefa ako star­šieho muža a časť z nich ho zase predstavuje ako mäkkého a zženštilého. Oba prípady sú nešťastné a ďaleko od pravdy o tom, aký svätý Jozef naozaj bol. On bol tým, kto zabil draka! 
Jeho ľalia nie je palica starého muža, ale kopija rytiera! Nenašlo sa veľa umelcov, ktorí by zobrazili ľaliu svätého Jozefa ako ostrú zbraň prebodávajúcu zlého hada. Cirkev dnes potrebuje obra­zy, ktoré ukazujú svätého Jozefa ako muža, ktorý bojuje s dra­kom, či ako niekoho, kto pracuje s ťažkými nástrojmi a oháňa sa ostrou sekerou pri rúbaní dreva! V našich domácnostiach a kostoloch by sa mali objaviť obrazy zdôrazňujúce skutočnú 
mužskosť svätého Jozefa. Čistota svätého Jozefa je zbraň proti špine a zvrátenostiam diabla. Satan je špinavé, zvrátené, oplzlé stvorenie, no čistota odráža jeho útoky a prebodáva ho.
Hriechom číslo jeden medzi mužmi je dnes nečistota. Je to duchovný mor, ktorý ničí mysle a srdcia mužov po celom sve­te javmi ako pornografia, nemorálne skutky so sebou samým, homosexuálne úkony a životný štýl, pedofília, kohabitácia, an­tikoncepcia a potrat. Tieto hriechy nechávajú mužov bezmoc­nými a duchovne neplodnými.
Muži, ktorí sú nečistí, nemajú moc a nepredstavujú ohroze­nie pre diabla, lebo sú duchovne sterilní. To vysvetľuje, prečo dnes toľko mužov nemá silu bojovať so zlom a prečo sa diabol toľkých mužov nemusí báť. Niet sa čoho obávať u muža, kto­rý sa dobrovoľne rozhodol vpustiť démonov do svojho života skrze žiadostivosť, pornografiu, nemorálne túžby a každú inú formu zvrátenosti. Špinavé srdce oslepuje človeka, aby nevidel Boha. Preto ak ľudia chcú vidieť Boha a mať moc nad temno­tou, musia sa usilovať mať čisté a milujúce srdce svätého Jozefa.

„Blahoslavení čistého srdca, lebo oni uvidia Boha.“ (Mt 5, 8)

Svätý Jozef vidí Božiu tvár a má moc nad zlom, lebo je čistý. 
Kým na zemi celé desaťročia hľadel na Ježišovu tvár, v nebi sa naveky pozerá na tvár trojjediného Boha. Žiara tváre svätého Jozefa oslepuje démonov v pekle.
Cirkev a svet volajú po ľuďoch, ktorí sú postrachmi zlých duchov! Ale dočkajú sa ich len vtedy, keď ľudia začnú napo­dobňovať čistotu svätého Jozefa. Ak ľudia budú tak robiť, svet sa obnoví; ak kňazi a biskupi budú tak robiť, Cirkev sa obnoví. 
Keď kňazi a biskupi budú mať čisté srdce, ktoré odzrkadľuje rytierskeho ducha a bojovnú čistotu svätého Jozefa, farnosti sa opäť naplnia zástupom i veriacich oduševnených pre Božie veci. 
Keď biskupi budú napodobňovať čistotu, horlivosť a otcovstvo svätého Jozefa, ľudstvo sa opäť začne pozerať na Cirkev ako na morálny kompas sveta. Všetci ľudia sa môžu stať postrachom zlých duchov, ak budú napodobňovať svätého Jozefa.

„Odvážny a silný je muž, ktorý ako svätý Jozef vytrvá v poko­re; zvíťazí nad diablom i nad svetom, ktorý je plný ctižiadosti, márnivosti a pýchy.“ (svätý František Saleský)

Nech sa modlia tí, čo chcú byť čistí, lebo nikto (m už ani žena) nemôže byť čistý bez modlitby. Pápež Lev XIII. to pochopil veľ­mi dobre, keď na konci 19. storočia satan spustil duchovnú po­vodeň špiny, nestriedmosti a nečistoty vo svete. Aby ju zastavil, Lev XIII. spojil dve najväčšie duchovné zbrane, aké má Cirkev vo svojom arzenáli: ruženec a svätého Jozefa. Tento prorocký pápež žiadal, aby sa na konci ruženca v mesiaci októbri modlila táto modlitba k svätému Jozefovi:

„K tebe, ó, blahoslavený Jozef, sa utiekame vo svojom súže­ní. Vzývajúc tvoju najsvätejšiu manželku o pomoc, so srdcom plným dôvery teraz prosíme teba, aby si nás vzal pod svoju ochranu. Pre posvätný zväzok lásky, ktorý ťa spojil s nepo­škvrnenou Pannou, Božou Matkou, a pre otcovskú lásku, s akou si objímal malého Ježiša, pokorne ťa prosíme, aby si láskavo zhliadol na milované dedičstvo, ktoré Ježiš Kristus vykúpil svojou krvou, a svojou mocou a silou pomohol nám v našich potrebách.
Bráň, ó, najbedlivejší ochranca Svätej rodiny, vyvolené deti Ježiša Krista. Odvráť od nás, ó, najmilujúcejší otec, každé zlo bludov a skazenosti. Pomôž nám z výsosti, naj statočnejší ob­ranca, v tomto boji so silami temnoty. A tak ako si kedysi za­chránil malého Ježiša pred smrteľným nebezpečenstvom, te­raz ochráň svätú Božiu Cirkev pred úkladmi nepriateľa a pred všetkými protivenstvami. Prikry nás svojou stálou ochranou, aby sme podopieraní tvojím príkladom a posilňovaní tvojou pomocou mohli žiť čnostným životom, zomrieť dobrou smr­ťou a získať večnú blaženosť v nebi. Amen.“

Cirkev musí neustále prosiť svätého Jozefa o pomoc, aby pre­mohla zlého. Svätý Jozef je v nebi mocnejší, než bol na zemi!

„Je pravda, že aj iní svätí majú v nebi veľkú moc, ale oni prosia ako služobníci a nerozkazujú ako páni. Svätý Jozef, ktorého autorite sa Ježiš na zemi podriadil, získa v nebi všetko, čo chce, od zvereného kráľovského Syna.“ (svätý Tomáš Akvinský)

„Čo by Ježiš Kristus odmietol svätému Jozefovi, ktorý mu nič ne­odmietol počas smrteľného života na zemi?“ (svätý Augustín)

„Pán chce, aby sme pochopili, že ako sa podriadil svätému Jozefovi na zemi - pretože ako ten, kto mal titul otec a bol Pánovým opatrovníkom, Jozef mohol dávať dieťaťu príkazy -,tak v nebi Boh urobí všetko, čo svätý Jozef rozkáže.“ (svätá Terézia z Avily) 

„Ak je napísané, že Boh ,bude konať vôľu toho, kto sa ho bojí, ako môže odmietnuť konať vôľu svätého Jozefa, ktorý ho tak dlho živil v pote tváre?“ (svätý Ambróz)


„Nesmieme pochybovať, že s ohľadom na jeho veľké zásluhy Boh neodmietne svätému Jozefovi žiadnu milosť, o ktorú pro­sí pre tých, čo si ho ctia.“ (svätý Alfonz Liguori)

„Keď si Božia priazeň vyberie niekoho na osobitnú milosť alebo vznešené postavenie, obdarí vyvoleného človeka všetkými darmi, ktoré sú potrebné pre neho a pre jeho úlohu. To sa najpresvedči­vejšie ukázalo u svätého Jozefa, pestúna Ježiša Krista a pravého manžela Kráľovnej neba a Panej anjelov. Otec si ho vyvolil za ver­ného pestúna a ochrancu svojich najväčších pokladov, ktorými bol jeho Syn a jeho manželka. Ak ho primeriate k celej Kristo­vej Cirkvi, vari to nie je ten vyvolený a jedinečný človek, skrze ktorého a pod ktorým Kristus prišiel na tento svet v náležitom poriadku a úcte? Ak je teda celá svätá Cirkev vďačná panenskej Matke, lebo skrze ňu bola hodná prijať Krista, tak po Márii jemu Cirkev najviac vďačí a uctieva si ho. On je kľúčom k starému zákonu, v ktorom dôstojnosť patriarchov a prorokov dosahuje sľúbené ovocie. Niet pochýb o tom, že v nebi Kristus neuprel Jo­zefovi blízky vzťah, úctu a vznešenú dôstojnosť, ktoré voči nemu prechovával ako syn voči otcovi, keď žil medzi ľuďmi. Skôr ich ešte zväčšil a zdokonalil.“ (svätý Bernardín Sienský)

„Svätý Jozef s láskou a veľkodušnosťou, s akou chránil Ježiša, bude chrániť aj vašu dušu. Ako ho uchránil pred Herodesom, tak uchrá­ni vašu dušu pred najzákernejším Herodesom: diablom! Ako sa patriarcha svätý Jozef postaral o Ježiša, postará sa aj o vás a bude vám vždy pomáhať svojím patronátom. Oslobodí vás od prenasle­dovania zlého a pyšného Herodesa a nedovolí, aby sa vaše srdce odcudzilo Ježišovi. Ite ad Ioseph! Choďte k Jozefovi s najväčšou dôverou, lebo si nepamätám, že by som niečo prosil od svätého Jozefa, čo by som hneď nedostal.“ (svätý Pio z Pietrelciny)

„Tvoje meno, Jozef, je radosť neba, česť zeme a útecha smr­teľných. Tvoje meno obživuje slabých, potešuje sužovaných, uzdravuje chorých, obmäkčuje zatvrdnuté srdcia, pomáha nám v pokušení, oslobodzuje nás z osídel diabla, získava každý dar a má podiel na moci svätých mien Ježiša a Márie.“ (blahosla­vený Bartolo Longo)

Svätý Jozef, postrach zlých duchov, oroduj za nás!